fredag 17 april 2009

Hur stor del av livet handlar om sömn?

Det finns uträkningar om hur många timmar av livet, hur stor % av livet man sover bort, men nu menar jag inte detta utan allt som härrör sömn. Ångest om att inte kunna somna. Irritation över trötthet pga utebliven sömn eller när man är för trött för att göra det man vill. Eller varför inte de nätter man sover som en stock men vaknar helt outvilad i alla fall...

Sen har du ju allt klagande om sömnen.

"Inatt sov jag en timme i stöten..."

"Jaha du, ja jag sov då bara 45 minuter i stöten"

Kanske är det småbarnsföräldrar som surrar på så här, jag är ju mitt i smeten så jag kan inte säga om andra gör det också, men en gång i livet så var det faktiskt att jag sov så mycket att jag förundrades över procent och timmar av livet som gick bort till detta. Ändå njöt jag.

"Hoppsan sov visst över lunch idag..." 
Det händer ALDRIG numera... Klockan är nu snart 7 och jag väntar att vilken sekund som helst kommer kacklet starta i endera rummet till vänster eller rummet till höger om mig. Vilket som så tar det sedan runt tre minuter så är båda dummen i full gång. Egentligen är jag förundrad över att det fortfarande är lugnt, jag har hostat så pass att jag väntat att de små bedårande liven skulle vaknat för timmar sedan... men ack nej =)

Det finns så många orsaker till utebliven sömn. Vanligast är förstås de där ungjäv... eh jag menar mina söta raringar som tenderar till att turas om och i skift arbeta för att göra mina nätter bristfälliga. Men även om dottern gjorde sitt i natt så har problemet varit ett annat.

Det är nämligen så att jag ska imorgon ha LOPPIS. So what? Jomen man måste ju fundera på allt man ska sälja, hur mycket är rimligt att ta? Vad är säljbart och vad är skräp? Jag har väl inte glömt något? Vad ska jag göra med det som blir över? Hur ska jag ställa upp på bordet? Vilken duk passar bäst, för duk bör man nog ha... visst? Ska jag sälja tygstuvar? Eller är det bara dra fram onödigt tjoller som ändå ligger kvar i slutet av aftonen? TÄNK om INGEN kommer?! Jag som satt in annons, lockat hit människor att sälja med mig... fy så pinsamt!? Kan jag sälja den där gamla 60-tals möbeln som väger ett par ton? Jag ids ju inte ta med den, men kan man fotografera skiten och visa bild? Vilka barnkläder ska jag sälja? Vilka bör jag spara av sentimentala själ? Vilka leksaker ska jag sälja? Tack och lov är sonen borta *pust*...Vill någon köpa vintersaker nu eller är det onödigt dra dit det? Hur mycket växel ska jag ha? och har jag ens pengar att växla?

Nåja, har ju bara varit vaken sedan 4 så några små punkter borde jag kunna lösa...eller inte...

Hosta är en annan sak som inte är posititvt för sömnen. Varken den hostande personens eller omgivningens. Så i vårt fall då vi är två hostare för tillfället brukar vi turas om, hon tar runt midnatt och jag efter klockan 2...på så vis behöver vi inte hosta tillsammans utan kan fridfullt ta vår plats i världen, höras... finnas till...Lucas sover igenom allt sånt trams. Paul snurrar och gömmer sig under kudden...själv brukar jag försöka hålla inne hostattacken ifall den bara skulle råka lösas upp i tomma intet... dömt att misslyckas.

Igår natt såg jag framför mig en säker natt av oro och sömnlöshet. Min dotter har sovit dåligt i över två veckor och nu hade vi dessutom en översovargäst som hade ont i magen och bad mig ängsligt att det skulle vara ok om jag fick hjälpa till under natten om panik skulle uppstå. Men då var det plötsligt helt lugnt. Mot alla odds. Sov sov sov som en stock och var pigg hela dagen igår tills jag domnade bort före 21:00. Dum som jag är tänkte jag belåtet, jaha nu får jag sova gott igen... NOPE, NJET, NEJ, NO, NEIN, etc... är redan redo för sova nästa natt men nu börjar världen vakna. Garagedörrar slammrar, motorer väsnas, barnen har börjat sträcka på sig och stöna...

Så hur stor del av livet tar sömnen och sömnrelaterade tankar och funderingar? Just nu skulle jag tippa på 80%... i alla fall i den situation i livet som jag är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar