lördag 21 mars 2009

34 korvar på vägen

Min man har länge klagat på hundägare som inte plockar upp sin "poopmaschines" små efterlämningar. Jag har nickat, beklagat med honom och faktiskt inte brytt mig. Men idag på vägen hem efter en promenad tänkte jag att jag skulle räkna antalet bruna korvar efter den omtalade vägen som stört hans lugn så pass länge nu. 

Sträckan är runt 70 meter kanske. 34 korvar i olika storlekar lite här och där fanns det. Och nu räknade jag bara dom jag var säker på, fanns ett antal som kunde vara jordfläckar, kände inte för att stoppa näsan i skiten och ta reda på saken.

Denna väg kallas kommunvägen och är där Bladgatan tar slut innan hundrastgården och före Mo i ranagatan. Det finns egentligen inte hus längs vägen så folk känner tydligen att det är okej att skita i skiten, men hur trevligt ser det ut? Och gissa om det luktar illa när solen ligger på. Om man går med en ett eller två åring så måste man hålla reda på dem, eftersom de gärna petar i allt som ligger i deras väg... 

Hur kan något sånt här lösas? Fler hundtoaletter vore ju en sak, men jag vet inte heller om det. Har sett korvar ligga under lyktstolpen som hyser en sådan toalett. Böter? Det vore något... min man tycker vi borde ha kamera, fota hundägaren och sätta upp affisher med texten.

"Jag låter skiten ligga" 

Samla ihop bajs och lägga i hundägarens brevlåda? Fast vem vill ha det jobbet? Egentligen är väl hundbajs minst lika äckligt som människobajs, men om jag gick och satte mig i diket längs denna väg och gjorde nummer 2 skulle jag verkligen bli lynchad... 

När man köper hund måste man väl inse att det ingår i ansvaret. Hunden bajsar och det är = MITT bajs som hundägare, och MITT ansvar att ta hand om det...

Kanske borde ta Amélies blöjor till denna korta vägstump och dumpa dom där? Eller sätta upp en skylt:

Om din hund bajsar parfymerade korvar som är attraktiva
är detta platsen, men om dom stinker plocka upp skiten!

Sicket skitinlägg...

3 kommentarer:

  1. På gatan är illa, men jag har det inne på min privata tomt, från anra i trakten som rastar sina hunder om nätterna. Idag tittade jag, räknade in dem så att säga. fler än fem, som jag såg tydligt. /Hälsningar 'Kroppstjuven'

    SvaraRadera
  2. Håller helt och fullt med dig, Camilla. Folk är snuskiga!! Om en hundägare inte plockar upp efter sig så får alla på pälsen för det.

    Jag slipper det problemet med att se alla högar som folk struntat i. Bor ute i skogen där knappt en kotte:)) går förbi.
    Gillar din fina formulering för en skylt. Den skulle jag definitivt satt upp:)

    Jag nämnde för gubben min här bredvid, att du räknat till 34 högar på ca 70 m. Han trodde jag drev med honom.
    Skaffar man hund få man helt enkelt stå ut med att plocka upp skiten. Annars kan man skaffa en leksakshund=D

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Malin... det är som när man har barn - man har ansvar för de små liven, kan ju inte bara köpa och sen skita i skiten

    SvaraRadera