måndag 30 mars 2009

Jordens undergång

Imorgon klockan 12:00 är det över. 

Bok SM 2009. Jag tar mig definitivt inte till top fem. Men en filur klättrar snabbare än vinden. För två dagar sedan hade jag aldrig sett namnet eller boken. Igår dök han upp på 18:e plats och idag nosar han femteplatsen i rumpan! Hur går det till? Kan man ha så många bekanta som kan rösta på en? Kan man fuska utan att Kapitel 1 och company märker det? Eller är det någon som piratförlaget vill se i toppen? Njae... då vore dom dumma som gjorde en så tydlig klättring... men vad ska man tro?

Kristina med Dödisgropen har åkt ner till 14:e plats. Någon sa att Ola rensat bort fusket, har svårt att tro att Kristina fuskar, synd ifall någon annan gjort det av missriktad snällhet. Även Fraktur tror jag det var hade trillat rejält...Själv låg jag kvar, vilket kändes bra. Blev orolig. Man vet ju inte hur många man känner som röstar från samma dator till exempel... tror det värsta skulle vara ifall folk trodde att man fuskat... fy bläek...

Har också fått spunk på en annan pajas på forumet. Någon skrev att denne var snäll och ärlig. Genom mina glasögon tycks det vara en självcentrerad egocentrisk tölp med missriktad gudkomplex. Säger pajasen att himlen är grön så är du om du inte håller med en dumjävel eller nåt värre. Åh blir så ... arghhhh... Förstår å ena sidan inte att man orkar bry sig, uppenbarligen helt skruvad men å andra sidan hur har andra kunnat få en positiv syn på clownen? Fattar inte... helt... knäppt!

Jag har slutligen lagt mina tre röster:

Marie Tillman Syndabocken - en spännande polisroman om en kvinnlig polis med spöken i bagaget. Välskriven och intressant!

Kristina Roos: Dödisgropen En berättelse med stor potential, det som saknas är att gå igenom med en lektör - själva historien är intressant.

Tess Halvera: Mitt liv som trasig. En biografi om ett sexuellt utnyttjande av en redan trasig människa, av den som borde varit ett stöd... stor potential känns inte som många böcker i samma genre som en upprepning utan detta är en ny vinkling. Kan också behöva gå igenom med en lektör - but then again who wouldn't need that?

Då ingen av dessa numera ligger i topp fem skiktet ser jag inte möjligheten att vinna lektörspriset såvida inte alla tre blir lektörsvalda. =)

Önskar dem lycka till, och håller mina egna tummar för MONSTER som jag hoppas en dag finns i era bokhyllor!

Kram och godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar