söndag 1 mars 2009

Lego - leksaker för vuxna

Är du som jag? Dum nog att tro att lego är en leksak designad för att inspirera barns kreativitet?

Min son är sju år. Helt såld på lego... Han somnar med orden på läpparna, de uttalas i hans sömn och  som första ord varje morgon och sedan resten av dagen LEGO LEGO LEGO LEGO LEGO LEGO... det han helst av allt i världen vill ha är BATMAN Lego. Men vi var inte snabba nog att köpa det medans det såldes - under en kort tid.


Däremot om vi hade mer stålar än hjärna skulle vi kunna gå på E-bay och köpa samma lego för mega massor. För trots att det slutade säljas runt jul (!) är det redan samlarvärde. Så vuxna män, med mycket pengar, massor av glasmontrar och inget annat vettigt i livet kan sätta dessa "leksaker" i display. Titta på dem, gnugga flinten och ta sig en konjak med vetskapen att de minsann har något varje sjuårige pojke vill ha... Måste kännas underbart.  

Fast det är företaget LEGO jag är arg på. Har de bytt målgrupp men glömt informera oss föräldrar? Du kan köpa Batman på nyckelring, det är en legofigur med en nyckelring fäst i huvudet. Du kan inte ta bort metallen utan att sabba gubben... så den sjuåring som har stort behov av nyckelring kan ju le stort...Men den kille som vill "leka" med legot och med gubben? 

Nu har dom istället släppt pirater på lego. Sen kommer väl nåt spel antar jag och när min son fastnat för spelet och vill ha gubbarna och legot så är det slut för vanliga dödliga och till salu i samlar sammanhang. *arghhh*

Så lego - en leksak för vuxna... hur ska jag förklara det för en sjuåring som inget hellre vill ha än Batman lego?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar