söndag 8 mars 2009

Jag hörde hur det klickade till...

Plötsligt hördes ett klick. Alltså, egentligen inte - men ungefär så kändes det och så började min son läsa. Bara så där. Från att ha varit oförmögen att nästan skilja på bokstäver så börjar han ljuda fram ord efter ord. Han rodnar av glädje medan han knagglar sig igenom de tre första raderina i Bamse och de elaka poliserna. Sen vill han inte gå och sova, han vill läsa mer.

Samma kille sa för en vecka sedan att han tyckte inte  det spelade någon roll om han lärde sig läsa, det var ändå bara jobbigt, andra kunde läsa åt honom. Nu gick han till sängs rosig om kinderna av lycka - han har läst sina 3 första meningar. 

För mig är det så spännande, en bäbis som gör något nytt varje dag i utvecklingssammanhang är ju en sak men en stor kille på 7 år har lite glesare mellan de stora etapperna. Men det känns så WOW... mitt lilla gryn kan läsa och jag hörde nästan hur det klickade till när han plötsligt förstod hur det skulle göras...

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kul dag för din son, och för er, vilken underbara känsla det är när man se och hör barnen läsa för första gången. Jag kan förfarande komma ihåg när min dotter började läsa för första gången.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt =)
    Jag måste skaffa lite valium för att nu ska vi nog traggla en hel del och jag är inte begåvad med tålamod!

    SvaraRadera