måndag 23 mars 2009

Finns det någon som känner sig trygg?

Vi som lever i Sverige idag är trygga. Vi har inga naturkatastrofer att oroa oss för, vi krigar inte, vi svälter inte och än så länge finns ett socialt nätverk som skall ta hand om oss om vi behöver det. 

Men igår berättade man på nyheterna att Arbetsförmedlingen beräknar 2009 års arbetslöshet till att nå 10%. Idag ringer min man och berättar att Ericsson sålt företaget. Då på förmiddagen lät han inte orolig. Men nu kommer det fram att dom inte vet något om framtiden. Det enda som berättats är att från 1 juni är dom inte längre en del av Ericsson utan tillhör det schweiziska Ascom. 

Detta företag kan alltså bara besluta sig för att flytta allt till Kina. Då blir vi två arbetslösa. Det känns tryggt...not! Han får väl stämpla en liten stund, själv ligger jag på det absolut lägsta dom kan ge mig och det går rätt fort så är vi båda där. Kul. Det finns ju så gott om jobb nu för tiden... jag var på jobbintervju i fredags men kunde inte ta jobbet även om jag tror att jag hade chans på det. För min dotter är för ung för dagis... 

Trygg. Förr kunde man få fast jobb. Det kan man inte längre, såvida man inte råkar ha turen att bli anställd av kommunen. Då kan man vara riktigt kass och ändå ha nästan garanterat jobb resten av det arbetsföra livet. Kanske måste man söka jobb på kommunen, eller flytta från denna lilla håla... 

känns himla positivt just nu... wiee wiee wiee

gonatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar