måndag 9 mars 2009

Nora, varför har du övergivit mig?

Kände mig trött på att hoppas. Ja, alltså på att fler skulle läsa mig och rösta på mig i BOK SM. Så jag lade mig för att läsa en Nora Roberts bok. Det tog två dygn. Det är första gången hon gör mig riktigt besviken.

Poängen med en del böcker är ju att man vet att ett par skall formas, kärlek ska frodas utöver det vanliga och man vill få den här underbara, ljuva känslan av att allt är perfekt.  

Efter ha sagt detta vill jag ändå tillägga - det måste vara trovärdigt! I Kärlekens språk som Nora Roberts har ute på Harlequin Silk just nu är det för mycket av allt - utom just trovärdigheten.  

Första gången hon ser honom står han i motljus och hugger ner ett träd.  Hans muskler, tvådagars skäggstubb, cypresser hit och dit - redan där blir det för mycket. Sen fortsätter det med att hon är, förutom att på något sätt att hon är framgångsrik en riktig fjolla som fjantar på mest hela tiden, medan han är en alfa hane som självsäkert tar vad han vill ha - för trots att hon säger nej så ser han i hennes ögon att hon menar JA! 

Jag erkänner. Jag skummade igenom hela boken med ett buttert uttryck och kände mig besviken. Nora, varför har du övergivit mig? Jag fick inga underbara känslor i maggropen, utan blev bara irriterad. Någon sa att hon har bättre kvalitet på de böcker som inte släpps via Harlequin, och det kanske är så, har inte tänkt på det tills nu. Men så här illa har det nog aldrig varit. 

Har du någonsin blivit besviken på en författare? Eller hittat moment som alltid återkommer i dennes böcker? Som Koontz och hans labradorer?  Hör gärna av dig, jag vill veta... så att jag själv kan undvika sånna fällor =)

Hur många böcker kan man läsa av en författare i följd utan att bli less?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar