onsdag 18 mars 2009

Vad är meningen med livet?

Detta ämne har dryftats ungefär så länge som dryftning pågått. Folk söker efter svaret, ägnar livet åt att försöka lösa gåtan. Tänk dig själv när du precenterar facit för omvärlden, vilken respons du skulle få?

Det enklaste svaret är förstås - Meningen med livet är att vara lycklig. Men då börjar de omstänidga gräva i frågan - vad är lycka, så vi skippar den tills vidare åtminstone.

Min åsikt, teori eller vad du  nu vill kalla det är mycket enklare ändå. Meningen med livet är individuell. Finns inget generellt svar som omsluter oss alla. Nej, min mening skiljer sig vida från din - garanterat. Meningen med mitt liv är att den dag jag avslutar det ska jag inte tänka: Shit jag glömde bort att leva... 

Jag känner många vars mening med livet handlar om vikten. Vad dom får äta, vad dom ska äta och vad dom tjuväter oavsett alla övriga planer. Jag var där en gång, vill aldrig dit igen. Självklart kommer de den där sista timmen i livet knappast tänka; Åh om jag ändå provat Cambridge Metoden ändå... De kommer undra - Vad hände medan jag åt morötter och drömde om stekt falukorv? Hur kunde jag missa allt det underbara runt mig?

Tror meningen med min mans liv är kunskap. Ja, alltså tillsammans med oss i familjen då förståss, men om vi skippar uppenbara detaljer. Han vill kunna och veta, han vill se fakta ha bevis. Han vill ha logik. Han har en oerhörd fantasi och kan sitta i fåtöljen med sonen och åka till rymden - men han kan inte tänka hypotetiskt hur livet ser ut om fem år. Han ser inte någon poäng med det heller.

Meningen med mitt liv är som tidigare sagts att inte ångra allt som blev ogjort. Men också jakten på harmoni att kunna ha den grå vardagen - utan att få panik. Harmoni och att inte ångra, med dessa två kommer lyckan enligt mig.  Så även om meningen med livet vore lycka så gäller det att fundera hur vägen till lycka se ut eller?

Jag har tandvärk. Eller en visdomstand växer en milimeter eller två och under tiden vill den att jag ska lida. Meningen med den tandens liv kommer förhoppningsvis snart sluta i en sopkorg hos tandläkaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar