onsdag 18 mars 2009

Kritik - hur är den nu, motför ifall man faktiskt blir publicerad?

Det är stort tjabbel om kritik på Kapitel 1's forum just nu. Många tar illa vid sig av en självutsedd lektörs utlåtande. Han läser en sida och baksides texten tror jag det är och dömmer därefter boken. 

Tendens har varit att de böcker som ligger högt upp får stora negativa åsikter och böcker längre ner får positivare. Detta tas förstås som avvundsjuka och jante etc. Men jag tror det är för att böcker i toppen får högre krav på sig. 

Jag räknar med att ifall han kommer till min bok så åker jag på en stor blåsning. Han kommer nog inte gilla det han läser för fem öre. Men säger han inget vettigt tänker jag inte heller bry mig. Säger han att han ogillar den för att den är si och så och kan ändras si och så - då kanske det är värt att lyssna på, men inte annars. Säger han bara - hon skriver som en blåst brud med förbundna ögon - då vet jag ju att han är lite knäpp ;)

Tänk sen om man blir publicerad. Allt rabalder som kommer att följa efter denna tävling. Inte kommer kritikerna i verkligheten fundera på hur vi känner oss... näj o näj vill dom sänka vår bok och oss med den, ja då är det flytväst som gäller eller dricka vatten och det fort... Dom får fler läsare om de sänker oss med buller och bång än om dom lite försiktigt puttar i oss... så... se jobbig kritik på Kapitel 1 som uppvärmning =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar