söndag 22 mars 2009

Vad händer sen då?

Börjar krypa i kroppen.

Snart är bok sm slut. Jaha vad händer sen då? Förmodligen är dagarna fascinerande likadana som före jag var med, och kanske likadana som under tiden jag deltagit med undantaget att det är mindre bakgrundsstress. Så bok Sm lär ju komma och gå utan att man märker av det...

Men snart är föräldraledigheten över. Vad händer sen då? Såg nyheterna idag. Man räknar med att arbetslösheten ska stiga till 10 %, vilket super läge att bli arbetslös?! Att vara arbetslös i sig är ju en sak. Man får lite så där taskig självkänsla rätt fort och blir trött. Men sen blir man dessutom jagad av Arbetsförmedlingen som tycker att man ska flytta ifrån familj och hem, veckopendla etc... som om det inte räcker ska man kämpa ihop en ekonomi som går leva på... jippii...Ibland undrar jag vart livet är på väg?! Vad är meningen? Att man ska känna sig jagad, missa njuta av familjen och fritiden. För som arbetslös har du inte någon fritid. All tid är potentiell arbetstid. Du har ingen semester, så om du råkar få för dig att åka till grannstaden och shoppa en dag så bryter du egentligen mot reglerna... du ska sitta hemma, vid telefonen med väskan packad ifall någon mot ALL förmodan skulle känna för att anställa dig. 

Varför ska jag anställas? Det finns ju kusiner  och syskonbarn...

En gång ansåg jag mig besitta fina kvaliteter, som var och varannan arbetsgivare borde jaga mig för. Jag jobbar hårt, är ansvarsfull och lär mig fort. Äh orkar inte rada upp allt det där igen, detta är ingen jobbansökan! Men ju mer tankarna mal i huvudet ju mer funderar man, kanske har jag fel? Kanske är jag rätt oduglig? Varför annars blir jag aldrig anställd? 

Så vad händer sen? Ingen som vet, otryggheten är ju underbar att krama om när man går till sängs för natten...

sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar