söndag 29 mars 2009

Ikea, den svenska kvinnans religion?


För drygt 11 år sedan flyttade min man från Melbourne till Skellefteå. Jag arbetade då på bingo och han var fascinerad över hur mycket folk som spelade detta, enligt honom, tragiska spel. Sen såg han Leif Loket Ohlsson på tv. Han var i chocktillstånd. Vilket konstigt folk, de tittar på BINGO på TV?! Strange... Han började svammla om att den svenska kvinnans religion tycktes vara bingo. 

Men ack vad han bedrog sig...

Inom något år i Sverige visste han bättre. Den svenska kvinnans religion var ju IKEA shopping. När hon sedemera nådde en ålder på 65 så övergick denna religion till BINGO. Han hade listat ut det hela och än idag är han i det närmsta övertygad. 

För några år sedan fick vi åka buss från Skellefteå till Sundsvall för att gå på IKEA, nu är det nära 2 timmar kortare resa till Haparanda. Det övergick hans förstånd att man frivilligt satt instängd i en buss i nära 8 timmar för att sedan få shoppa 4-5 timmar. Sen kanske han ogillar resultatet. Vi har åtminstone 16 möbler från Ikea i vår lägenhet. Fyra stora byråer, två sängar, två rumsbord, sex bokhyllor, ett vitrinskåp och en tv-bänk. Allt detta ihopskruvat av min make. Kanske inte så underligt att han är ateist? Min "religion" orsakar ont i handleder, huvud, knän och käkben på den stackars mannen...

Sju bokhyllor... kom jag just på. Eller egentligen åtta, men en fick vi färdigskruvad av en arbetskamrat till honom. Och skötbordet var ju färdigskruvat också... 

Min pappa håller just nu på att snickra något som kallas Andehus åt min thailändska svägerska. Han målar med guld och pyntar på. Om han gjorde ett åt mig, vad skulle jag ha i den? En bild på Kamprad?

Jag var i Haparanda igår och längtar dit igen. Det kanske inte är en religion, kanske är det en sjukdom?

Nu gott folk ska denna religiösa fanatiker som eventuellt lider av okänd IKEA sjukdom sova...

NATTIzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZzzzzzzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar